Projekt száma: 22-HU-TM-Zala W3T
Koordinátor: Építési és Közlekedési Minisztérium
Társkedvezményezett: Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút Zrt.
Az Európai Hálózatfinanszírozási Eszközön (a továbbiakban: CEF) keresztül lehetőség nyílt a kettős (polgári és katonai/védelmi) felhasználású projektek uniós finanszírozására. A kettős felhasználást célzó fejlesztések érdekében EU CEF Katonai Mobilitás 2. körös kiírására 2022. szeptemberében a közlekedésért felelős minisztérium a GYSEV Zrt.-vel közösen pályázatot nyújtott be. Az Európai Bizottság értékelése alapján a 17. sz. és a 25. sz. vasútvonalat összekötő deltavágány projekt támogatást kapott, és 2023. júniusában aláírásra került a projekt finanszírozási megállapodása.
A zalaszentiváni deltavágány megépítésére azért van szükség, mert a Szombathely és Zalaegerszeg között közlekedő személyvonatok, valamint az észak-déli korridoron, Szlovénia irányába közlekedő és onnan érkező tehervonatok jelenleg csak menetirányváltással tudnak áthaladni Zalaszentiván állomáson. Ez növeli a menetidőt, emellett külön tolató személyzetet igényel.
A Zalaszentivántól nyugatra megépülő, új összekötő vágány, azaz deltavágány megépítése jelentősen egyszerűsíti majd a vasúti közlekedést a térségében: menetirányváltás nélkül, rövidebb menetidővel közlekedhetnének a vonatok, amely növeli a vasút versenyképességét mind a személy-, mind pedig a teherszállításban.
A deltavágány megvalósításával hat csoport új kitérő beépítésével, új nyomvonalon, 1471 méter hosszban, 225 kN tengelyterhelésre alkalmas, 60 km/h-val járható, egyvágányú fővonali vasúti pálya létesül, melyen egy 750 méter hosszú tehervonat akár hosszabb ideig is várakozni tud, a csatlakozó vasútvonalak és a keresztező Zala utca vasúti átjáró forgalmának zavartatása (átjáró lezárása) nélkül. A létesülő új deltavágány, valamint a 17. sz. és 25. vasútvonalak egyes szakaszai Zalaszentiván állomás részét képezik majd, így az állomás nyugati irányban bővítésre kerül. A deltavágány által keresztezett Sárvíz patak felett új vasúti műtárgy, valamint egy további áteresz létesítése szükséges.
A beruházás részeként, de tervezetten IKOP Plusz forrásból valósul meg a 17. vasútvonal és a delta vágány csatlakozási pontjától északra a Hóvirág utcával párhuzamosan Szentivánvölgy névvel új megállóhely létesül 160m hosszú, Sk+55 cm magas peronnal, térvilágítással, és az utazóközönség számára 5 állásos P+R és 10 állásos fedett B+R parkolóval, illetve a Hunyadi utca járdáinak szakaszos felújításával.
A deltavágány kivitelezési munkákra vonatkozó közbeszerzési eljárás folyamatban van, a megvalósítási munkák várhatóan 2025 évben indulhatnak meg; a deltavágány a tervek szerint 2026 év végére készül el.
A projekt tervezett összköltsége 12,1 milliárd Ft, ebből az Európai Unió által nyújtott támogatás 5,6 milliárd, magyar állami támogatás pedig 6,5 milliárd Ft.
„E kiadvány tartalmáért kizárólag a szerző felelős. Az Európai Unió nem vállal felelősséget a kiadványban szereplő információk semminemű felhasználásáért.”