kép

A 913/2010/EU rendelet hatékony végrehajtásának elősegítése a „Rajna-Duna vasúti árufuvarozási folyosó” által

Projektazonosító: 21-EU-TG-21-EU-TG-CEF-TA-RD

A projekt várható befejezése: 2024. december 31.

Az intézkedés tanulmányokat, irányítási struktúrákat és további tevékenységeket érint, amelyek a Rajna-Duna vasúti árufuvarozási folyosó (RFC RHD, RFC 9) fejlesztése érdekében valósulnak meg a 913/2010/EU rendelet és a 1316/2013/EU rendelet előírásaival összhangban, a Strasbourg–Stuttgart–München–Wels/Linz, Strasbourg–Mannheim–Frankfurt–Würzburg–Nürnberg–Regensburg–Passau–Wels/Linz, München/Nürnberg–Praha–Ostrava/Přerov–Žilina–Košice–UA border (Chop), Wels/Linz–Vienna–Bratislava//Sopron–Győr–Budapest, Vienna/Bratislava–Budapest–Arad–Brașov/Craiova–București–Constanța–(Sulina) útvonal mentén.

Az intézkedés főbb céljai a következők (összhangban a rendelet által kitűzött célokkal):

  • A pályahálózat-működtetők, a tagállamok, a vasúttársaságok és a terminálüzemeltetők közötti koordináció javítása, határokon átnyúlóan;
  • Beruházások koordinálása és tervezése annak érdekében, hogy a korridoron a megfelelő infrastruktúra-kapacitások és a további szükséges adottságok rendelkezésre álljanak, megfelelve a nemzetközi vasúti árufuvarozás igényeinek, beleértve az átjárhatóságot is;
  • A nemzetközi vasúti árufuvarozási szolgáltatások működési feltételeinek javítása, különös tekintettel a forgalomirányításra, ideértve a zavarkezelést is, továbbá a vasúti árufuvarozási szolgáltatások teljesítményének figyelemmel kísérése;
  • A nemzetközi tehervonatok megfelelő infrastruktúra-kapacitáshoz való hozzáférésének biztosítása, szem előtt tartva az egyéb szállítási módok, így a személyszállítás igényeit is;
  • Az intermodalitás javítása a folyosók mentén.

Az intézkedés várható eredménye, hogy létrejön egy teljes mértékben működőképes vasúti árufuvarozási folyosó:

  • amely támogatja a közlekedési mód-váltást és növeli a folyosó menti forgalmat;
  • fejleszti a vasúti árufuvarozást mindkét irányban, az fekete-tengeri kikötőktől Közép-, Nyugat- és Kelet-Európa felé.

Főbb tevékenységek:

  • Az RFC Rajna-Duna irányítási struktúrájának működtetése, ideértve az Állandó Munkacsoportokat és a Tanácsadó Csoportokat a 913/2010/EU rendelettel összhangban;
  • A korridor megvalósítási tervének (IP) gondozása, ideértve a beruházási tervet, összhangban az RFC rendelet 9. cikkével;
  • A korridor előre meghatározott menetvonalainak és a kapacitástartaléknak (PaP) összeállítása, és a korridor egyablakos ügyintézésének (C-OSS) működtetése ezeknek az előre meghatározott menetvonalaknak az elosztása céljából, összhangban a 913/2010/EU rendelet 13. és 14. cikkével;
  • Információ nyújtása a korridor használatának feltételeiről a Korridor HÜSZ (CID) összeállításával és rendszeres naprakésszé tételével, összhangban a 913/2010/EU rendelet 18. cikkével.
  • Közlekedéspiaci tanulmány megújítása.

Szerződő fél: Európai Klíma, Infrastruktúra és Környezet Ügynökség (European Climate, Infrastructure and Environment Executive Agency, CINEA)

A projekt költségvetése: 797 552 EUR, a projekt az Európai Unió társfinanszírozásával, az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF) Technikai Segítségnyújtás (TA) programjában valósul meg.

Projekt-koordinátor: Magyar Államvasutak Zártkörűen Működő Részvénytársaság (MÁV).

Kedvezményezett partnerek:

  • Compania Naţională de Căi Ferate (CFR) – székhelye: Románia
  • DB InfraGO AG – székhelye: Németország
  • Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút Zártkörűen Működő Részvénytársaság (GYSEV) – székhelye: Magyarország
  • ÖBB Infrastruktur AG (ÖBB Infra) – székhelye: Ausztria
  • SNCF Réseau – székhelye: Franciaország
  • Správa železnic statni organizace (SŽCZ) – székhelye: Cseh Köztársaság
  • Vasúti Pályakapacitás-elosztó Korlátolt Felelősségű Társaság (VPE) – székhelye: Magyarország
  • Železnice Slovenskej republiky, (ŽSR) – székhelye: Szlovákia

Az intézkedés általános célkitűzése, hogy egy teljeskörűen működő vasúti árufuvarozási folyosó jöjjön létre, amely optimális vasúti árufuvarozást biztosít, növeli a vasúti fuvarozás versenyképességét, és társadalmi-gazdasági és környezeti előnyöket nyújt az érintett országokban.