Megállapodás száma: INEA/CEF/TRAN/M2016/PSARFC07
A projekt időtartama: 2018. január 1. – 2021. szeptember 30.
A Kelet/kelet-mediterrán vasúti árufuvarozási folyosó (RFC OEM, RFC 7) nyolc országot köt össze egymással: Németország, Csehország, Ausztria, Szlovákia, Magyarország, Románia, Bulgária és Görögország, fő csomópontjai pedig a Wilhelmshaven/ Bremerhaven/ Hamburg/ Rostock–Drezda–Prága–Bécs/ Pozsony–Budapest–Vidin–Szófia–Thesszaloniki–Athén–Pátra, valamint a Budapest–Bukarest–Konstanca és Szófia–Plovdiv–Svilengrad tengelyen találhatók. A kontinens belsejét elhagyva a folyosó több tengeri kikötővárosba torkollik. Az RFC OEM operatív működését koordináló – a MÁV Zrt. által vezetett – Ügyvivő Testületet kilenc vasúti pályahálózat-működtető és egy kapacitás-elosztó szervezet alkotja.
Az intézkedés főbb céljai a következők:
- A tranzit áruforgalom elősegítése az RFC OEM-en az akadályok eltávolításával és a vasúti rendszerek töredezettségéből fakadó hatások csökkentésével;
- A meglévő, vagy új IT eszközök fejlesztésével az RFC OEM belső és külső szolgáltatásainak fejlesztése;
- Az OEM RFC-t alkotó szervezeti egységek (Ügyvivő Testület Titkársága, Tanácsadó Csoport, Korridor egyablakos kapacitás-elosztás) és a releváns munkacsoportok működtetésének támogatása az OEM RFC tagjai közötti jobb együttműködés érdekében;
- Az együttműködés megerősítése a külső érintettekkel, különösen egyéb RFC-kkel, az Orient/East-Med TEN-T törzshálózati folyosóval, továbbá, tekintettel az OEM RFC kiterjesztésére a kommunikációs eszközök fejlesztése.
Az intézkedés várható eredménye a vasúti árufuvarozási folyosó működése az RFC-rendelet és a piaci követelmények szerint:
- A vasútvállalatok (ügyfelek) részére nyújtott RFC OEM szolgálgatások javítása;
- Az RFC OEM által a tagjai részére nyújtott támogatás, különös tekintettel a szakértői csoportokra;
- Stabil alapok megteremtése a pályahálózat-működtetők és pályakapacitás-elosztók és az érintett minisztériumok együttműködéséhez;
- Az ügyfelek számára szemmel látható fejlődés biztosítása.
Főbb tevékenységek:
- Akadályok eltávolítása (védőkocsik a magyar hálózaton, angol nyelvi képzés )
- IT eszközök fejlesztése
- Irányítás és project menedzsment
- RFC-k hálózata és kommunikáció
Szerződő fél: Európai Klíma, Infrastruktúra és Környezet Ügynökség (European Climate, Infrastructure and Environment Executive Agency, CINEA)
A projekt költségvetése: 1 090 909 EUR, a projekt az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF) társfinanszírozásával valósul meg.
Projekt-koordinátor: Magyar Államvasutak Zártkörűen Működő Részvénytársaság (MÁV)
Kedvezményezett partnerek:
- Compania Naţională de Căi Ferate (CFR) – székhelye: Románia
- DB NETZ AG – székhelye: Németország
- Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút Zártkörűen Működő Részvénytársaság (GYSEV) – székhelye: Magyarország
- National Railway Infrastructure Company (NRIC) – székhelye: Bulgária
- ÖBB Infrastruktur AG (ÖBB Infra) – székhelye: Ausztria
- OSE (ΟΣΕ Α.Ε) – székhelye: Görögország
- Správa železnic (SŽCZ) – székhelye: Cseh Köztársaság
- Vasúti Pályakapacitás-elosztó Korlátolt Felelősségű Társaság (VPE) – székhelye: Magyarország
- Železnice Slovenskej republiky, (ŽSR) – székhelye: Szlovákia
- Görög Köztársaság Infrastruktúra és Közlekedési Minisztériuma (HMIT) – székhelye: Görögország
A folyosó célja, hogy megbízható, magas minőségű és versenyképes árufuvarozási szolgáltatásokat nyújtson ügyfeleinek a már több mint 9000 kilométeres útvonalán.