kép

A 913/2010/EU rendelet hatékony végrehajtásának elősegítése a „Borostyán árufuvarozási folyosó” által

Projektazonosító: 21-EU-TG-CEF-TA-AMBER

A projekt várható befejezése: 2024. december 31.

A „Borostyán vasúti árufuvarozási folyosó” (RFC Amber, RFC 11), a már kilenc létező és egy alapítás alatt álló vasúti árufuvarozási korridor után, sorban a tizenegyedikként lett létrehozva. Ez az első olyan uniós vasúti árufuvarozási folyosó, amely a versenyképes árufuvarozást szolgáló európai vasúti hálózatról szóló 913/2010/EU rendeletnek megfelelően, mint teljesen új korridor jött létre Magyarország, Lengyelország, Szlovákia és Szlovénia közös kezdeményezésére. Az Európai Bizottság 2017. február 2-án megjelent Hivatalos Lapjában közzétette a 2017/177-es számú végrehajtási döntését a Borostyán folyosó létrehozásáról, melynek értelmében az alapító tagállamoknak, az érintett pályahálózat-működtetőknek és a kapacitáselosztó-szervnek két év állt rendelkezésére a folyosó üzembe helyezésére.

Az intézkedés RFC Amber fejlesztésére irányuló tanulmányokat, irányítási struktúrákat és tevékenységeket foglalja magában a 2010. szeptember 22-i 913/2010/EU rendelet (RFC-rendelet) rendelkezéseivel összhangban a Koper — Ljubljana –/Zalaszentiván — Sopron/Csorna –/(magyar-szerb határ) — Kelebia — Budapest –/– Komárom — Leopoldov/Rajka — Pozsony — Žilina — Katowice/Krakkó — Varsó/Łuków — Terespol — (lengyel-belorusz határ) útvonal mentén a Bizottság 2017. január 31-i 2017/177/EU végrehajtási határozata szerint.

Az intézkedés főbb céljai a következők (összhangban a rendelet által kitűzött célokkal):

  • A pályahálózat-működtetők, a tagállamok, a vasúttársaságok és a terminálüzemeltetők közötti koordináció javítása, határokon átnyúlóan;
  • Beruházások koordinálása és tervezése annak érdekében, hogy a korridoron a megfelelő infrastruktúra-kapacitások és a további szükséges adottságok rendelkezésre álljanak, megfelelve a nemzetközi vasúti árufuvarozás igényeinek, beleértve az átjárhatóságot is;
  • A nemzetközi vasúti árufuvarozási szolgáltatások működési feltételeinek javítása, különös tekintettel a forgalomirányításra, ideértve a zavarkezelést is, továbbá a vasúti árufuvarozási szolgáltatások teljesítményének figyelemmel kísérése;
  • A nemzetközi tehervonatok megfelelő infrastruktúra-kapacitáshoz való hozzáférésének biztosítása, szem előtt tartva az egyéb szállítási módok, így a személyszállítás igényeit is;
  • Az intermodalitás javítása a folyosók mentén.

Az intézkedés várható eredménye a vasúti árufuvarozási folyosó működése az RFC-rendelet és a piaci követelmények szerint:

  • támogatja a közlekedési mód-váltást és növeli a folyosó menti forgalmat;
  • megkönnyíti a Szlovén Köztársaság adriai-tengeri kikötői, valamint a magyar és a szlovák dunai belvízi kikötők közti kapcsolatokat;
  • fejleszti az érintett tagállamokban a főbb intermodális vasúti-közúti terminálokhoz való összeköttetéseket és közvetlen útvonalat biztosít az Alpoktól keletre történő szállításokhoz, valamint
  • fejleszti a vasúti árufuvarozást mindkét irányban, az adriai kikötőktől Lengyelországig, illetve tovább az EU keleti határáig.

Főbb tevékenységek:

  • A folyosó irányítási és végrehajtási struktúrájának további működtetése, beleértve az Irányító Testületet, Ügyvivő Testületet és a Tanácsadó Csoportokat, az RFC rendelet 8. cikke értelmében;
  • A folyosó megvalósítási tervének (IP) folyamatos gondozása, beleértve a beruházási tervet, az RFC rendelet 9. cikke értelmében;
  • A folyosó előre meghatározott katalógusmenetvonalainak (PaP) kialakítása, fejlesztése és a folyosón lévő egyablakos rendszer (C-OSS) működtetése a menetvonalak kiutalására, az RFC rendelet 13.  és 14. cikkei értelmében;
  • Tájékoztatás az árufuvarozási folyosó használatának feltételeiről a korridor-információs dokumentum (CID) rendszeres frissítésével az RFC rendelet 18. cikke értelmében;
  • Közlekedéspiaci tanulmány megújítása.

Szerződő fél: Európai Klíma, Infrastruktúra és Környezet Ügynökség (European Climate, Infrastructure and Environment Executive Agency, CINEA)

A projekt költségvetése: 461 280 EUR, a projekt az Európai Unió társfinanszírozásával, az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF) Technikai Segítségnyújtás (TA) programjában valósul meg.

Projekt-koordinátor: Győr–Sopron–Ebenfurti Vasút Zártkörűen Működő Részvénytársaság

Kedvezményezett partnerek:

  • PKP Polskie Linie Kolejowe S.A (PLK) – székhelye: Lengyelország
  • Železnice Slovenskej Republiky (ŽSR) – székhelye: Szlovákia
  • MÁV Magyar Államvasutak Zártkörűen Működő Részvénytársaság (MÁV) – székhelye: Magyarország
  • Győr–Sopron–Ebenfurti Vasút Zártkörűen Működő Részvénytársaság (GYSEV) – székhelye: Magyarország
  • Vasúti Pályakapacitás-elosztó Korlátolt Felelősségű Társaság (VPE) – székhelye: Magyarország
  • Slovenske železnice – Infrastruktura, družba za upravljanje in vzdrževanje železniške infrastrukture ter vodenje železniškega prometa, d.o.o. (SŽ-I) – székhelye: Szlovénia

A négy ország öt pályahálózat-működtetője és egy kapacitáselosztó szervezete elkötelezett amellett, hogy a Borostyán folyosót az európai vasúti árufuvarozási folyosók hálózatának szerves részeként, az árufuvarozási szolgáltatók, a terminálüzemeltetők, a vasúti logisztikai vállalatok és a vízi fuvarozók együttes igényének megfelelően, egymással szoros együttműködésben fejlessze.