Interaktív tanösvény 

Izgalmas, vasúti kalandozásra hív az interaktív tanösvény!
A vasúti tanösvény egyedülálló környezetben vár felfedezésre. A tanösvénytáblák a nagymúltú vasút életébe adnak betekintést. Többek között megismerhetjük, kik járulnak hozzá a felhőtlen utazásainkhoz, útközben milyen különleges hangokkal találkozhatunk, milyen járművek szállítanak bennünket a kiválasztott úticélunkhoz.

Tanösvénytáblák

Interaktív tanösvény a Nagycenki Széchenyi Múzeumvasút területén
  1. Interaktív hangos tábla – segítségével a kisvasút menetvonalát járhatjuk be kisvonattal és nagyvasúti szerelvénnyel. A tábla 3 nyelven nyújt hangos tájékoztatást a múzeumvasútról és környékéről. 
  2. Labirintus tábla – Vezesd a járműveket a helyükre!
  3. Forgasd ki a megfelelő karaktert, és ismerd meg, ki látható a képen!
  4. Kukkants be a felhúzható elemek alá, és megtudhatod, mi történik a vasútállomáson!
  5. Ismerd meg a vasút hangjait!
  6. Keresd a párját! – A Nagycenki Széchenyi Múzeumvasút mindennapjai képekben.
  7. Ismerd meg a GYSEV szerelvényeit!
  8. Fotófal – Nosztalgiázz velünk!
  9. Vasúti foglalkozások – Kivel találkozhatunk a vasúton?
  10. Ki hová utazik? – Vezesd az utasokat a céljukhoz!
  11. Ismerd meg a Nagycenki Széchenyi Múzeumvasút történetét! 

A vasúti tanösvény 6 táblája egy-egy betűgyűjtési állomás. A megtalált betűket a gyűjtőlapra satírozva egy szó áll össze. A megfejtést bemutatóknak a pénztárnál apró meglepetéssel kedveskedünk. A gyűjtőlap a kisvasút közlekedési ideje alatt a pénztárnál kérhető.


Játék- és fitneszpark a Nagycenki Széchenyi Múzeumvasút területén

Játék- és fitneszpark

A klasszikus fából készült játszótéri elemek, a kézzel hajtott vonathinta, a gőzös-mókuskerék azt a kort idézik, amikor még csak gőzösök rótták a köröket a pályán. A mai vasút világát idéző, modern játékpark pedig önfeledt szórakozás, mozgás birodalma, a nagyobbak kikapcsolódását pedig fitneszpark szolgálja.


Mozdonyok

A Múzeumvasút jelenleg két mozdonnyal, és nyolc kocsival szolgálja tavasztól őszig az utasforgalmat. Az alábbiakban az itt közlekedő járművekről olvashatunk egy-egy rövid áttekintést.

Dmot 953 pályaszámú motorkocsi

Dmot motorkocsi a hivatalos átadóján
Dmot motorkocsi

A motorkocsira való igény 1935-ben már megfogalmazódott, de csak 1940-ben került legyártásra.
A motorkocsi elérte az 58 km/h sebességet is. A járművet kecskeméti pályafutását követően 1971- ben selejtezték le, ezt követően került a Nagycenki Széchenyi Múzeumvasútra, még üzemképes állapotban. Sajnos, kezdeteben a fertőbozi fűtőházban nem kapott helyett, ezért az időjárás viszontagságainak nem tudott sokáig ellenállni, és hamarosan kivonták a forgalomból.

2019-20-ban állami támogatásból felújításra került a motorkocsi, amely keretén belül újra festették és új motort is kapott. Nagycenken friss hatósági vizsgával állhatott szolgálatba a 2021-es üzemkezdetkor.

Műszaki adatok

Gyártó: GANZ
Gyártási év: 1935–1940.
Ütközők közötti hossz: n.a.
Tömeg: 10,8 t
Legnagyobb sebesség: 58 km/h

„András”, a gőzös (490-es sorozat)

Az első világháború után a főleg hegyi pályákon közlekedő, keskeny nyomközű tehervonati mozdonyok elsősorban különböző bányavasutaknál szolgáltak. A 492-es sorozatú mozdonyokat a MÁV a XXIe osztályba sorolta, 1911-től pedig a 490-es sorozatba kerültek. „András”, a gőzmozdony XX. század elején készült, és 1972 őszén, a balinkai bányavasút felszámolásával került a múzeumvasúthoz. Az ebből a típusból megmaradt egyetlen mozdony jelenleg tehát Múzeumvasutunkon teljesít szolgálatot.


András, a gőzös

Műszaki adatok

Gyártó: MÁV Gépgyár, MÁVAG
Gyártási év:1908–1926
Ütközők közötti hossz: 6 994 mm
Tömeg: 17,6 t
Legnagyobb sebesség: 20 km/h

„Kiscenk”, a dízel (C–50-es sorozat)

A C–50-es a hazai gazdasági vasutak vontatási igényeinek ellátására tervezett, nagy szériájú mozdonysorozat. Az 1950-es évek elején kezdődő gyártás óta több mint 200 db készült a sorozatból, és napjainkban is csaknem 70 db maradt meg belőlük, miközben különböző átalakításokra és motorcserékre is sor került. Többségük jelenleg a hazai erdei vasutakon dolgozik. A Balatonfenyvesi Gazdasági Vasúttól 2004-ben került hozzánk egy C–50-es dízelmozdony, amely „Kiscenk” névre keresztelve vontatja szerelvényeit.

Kiscenk, a dízel

Műszaki adatok

Gyártó: MÁV Északi Járműjavító
Gyártási év: 1952–1968
Ütközők közötti hossz: 4 600 mm
Tömeg: 7 t
Legnagyobb sebesség: 30 km/h

 

Személykocsik

A múzeumvasúti üzem megindításához Kisújszálláson egy megszüntetett kisvasút selejtezett kocsijaiból válogattunk. Így került ide az első három személykocsi, amelyeket a debreceni járműjavító állított helyre. A kocsik ekkor új számozást kaptak.
Még ősszel további kocsikat is átvettünk a MÁV-tól. A kisvasút felszámolásának előkészítése során a Békéscsabán már selejtezett kocsik közül egy kalauz-, és négy személykocsit választottunk ki. A lehetőségekhez mérten ezek is a visszakapták eredeti berendezésüket, és 1971 nyarán kerültek a Múzeumvasúton használatba vételre.

Egyéb járművek

Ahány kocsi, annyi féle. A közlekedéstörténész úgy válogatta őket, hogy lehetőleg egy-egy sajátos típust képviseljenek. A vonal végállomásain, Fertőboz és Kastély állomásokon a személykocsikon kívül néhány piros színű teherkocsival találkozik a látogató. Akinek ideje megengedi, s részletesebben érdeklődik a keskeny nyomközű vasutak iránt, sétáljon el mellettük. A MÁV cégjelű kocsik a ceglédi kisvasútról kerültek ide. Kastély állomáson azonban a MÁV teherkocsik mellett egy ÖBB cégjelű, szokatlan formájú, háromtengelyes nyitott teherkocsi is áll. Ezt selejtezéskor osztrák vasútbarátok a St. Pölten–Mariazell közötti keskenyvágányú vasút kocsiparkjából vásárolták meg, s üdvözletük és barátságuk jeléül küldték Nagycenkre.
Fertőbozon a piros szinű kocsik között két szürke nyitott kocsi is áll, ezek a szurdokpüspöki kovaföldbányának vasútjáról a két első mozdonyunkkal együtt került hozzánk. Részt vettek a vasút építésének minden munkájában, s most is az időnként szükséges anyagszállítások céljára állnak itt.

Fertőbozi fűtőház
Fertőbozi fűtőház

Vonalhálózat, épületek

A tervezett vonalhálózat első része az egykori nagycenki cukorgyári iparvágány helyén épült Fertőboz és Barátság állomások között, amelynek legszebb szakasza az Ikva fölött átívelő háromnyílású híd, és a hozzá csatlakozó töltés. A vonalon két épület készült: Nádtelep megállóhely és Barátság állomás apró épülete. Ezekhez Szurdokpüspöki megálló-rakodóhely épületei szolgáltak mintául.
A pálya folytatása Nádtelep mellett ágazik ki az elsőként épült szakaszból és szép vonalvezetéssel, gazdasági vasúthoz illően számos kanyarral 2400 m hosszan éri el a Széchenyi Kastély állomást. A pálya 14kg/fm súlyú használt, felbontott gazdasági vasutakból kikerült sín-anyagból épült, vegyesen vasbeton, illetve faaljakkal. A pályára engedélyezett tengelynyomás jelenleg 12 tonna. A négy mozdony elhelyezésére alkalmas fűtőház pedig a MÁV szabványterveinek felhasználásával épült Fertőbozon, a nagyvasúti állomás mellett.

Biztosítóberendezések

Kastély állomás fedezésére a múlt század végén készült ún. Banovics-féle tárcsás, villamos védőjelzőt állítottak fel. Ezt ide történő felállításáig a Közlekedési Múzeum raktárában tárolták. Az elágazási hely fedezésére háromkaros jelző került. Barátság állomás felől érdekes, ún. piskótakarokkal felszerelt kétkarú jelző fedezi az elágazást. Roncsként kaptuk a közlekedési Múzeumtól, a GYSEV lakatosai varázsoltak belőle használható, de történelmi értékű jelzőt. Fertőboz felől MÁV szabványú karos jelző áll az elágazási hely előtt. Kastély állomás felől rácsos árbocú Roessemann-Kühnemann gyártmányú jelző áll. Ez még a múlt században készült, évtizedekig a cinfalvi (Siegendorf) cukorgyár fedezőjelzője volt. Ugyanilyen „öreg” jelző került felállításra a Barátság állomás előtt is. A vasútvonal keresztezi a régi soproni országutat, így a keresztezéshez sorompóőri szolgálati hely épült. Vonatközlekedéskor itt is sorompórudak zárják le az utat a forgalom elől.

Skanzen

Az ide látogatók az üzemnapokon nem csak múzeumvasutazni tudnak, de számukra Kastély állomáson rengeteg szórakozásra is lehetőség nyílik. A skanzen területén több mozdony és személykocsi mutatja be a kisvasutak történetét. Mindegyik jármű szolgált korábban az ország számos keskenynyomtávú vonalán. A kiállított járművek mára már nem üzemképesek, de az utókornak megtartva kiállításra kerültek. 2020-ban még egy keskenynyomtávú fordítókorong is helyet kapott, amely szintén a Közlekedési Múzeum tulajdonát képezi. 

Gyereksarok

Cenki Teki a GYSEV Zrt. kabalafigurája. A nagy szemű, zöld-sárga színű teknősök vidáman segítik a dolgozók munkáját . Számos rendezvényen, állomáson találkoznak kicsikkel és nagyokkal, ahol szívesen szórakoztatják az arra járókat és örömmel szerepelnek egy közös képen.
Ha bárki otthonába szeretné vinni, könnyen megteheti, már póló, írószer és egyéb játék is készült a képükkel, amiken Teki és Tekla gyerkőcei Flóra, és Flórián is szerepelnek, de akár kulcstartóként is hordhatjuk kedvenc kabaláinkat, így mindig velünk lehetnek.
Bemutatjuk a Teki családot:

Cenki család: Teki, Tekla, Flóra és Flórián
Cenki család: Teki, Tekla, Flóra és Flórián

 
Ha tetszik Cenki Teki, töltsd le magadnak saját teknőcös kifestődet, játékodat!

Foglalkoztatók

Színezők tavaszra

Színezők nyárra

Színezők őszre

Színezők télre


Vonat színezők

Keresd a hibát!

Összekötő

 

 

 

Puzzle

 

 


 

 

Memóriajáték

 

 

 

 

 


 

 

 

Útkereső