Az Európai Bizottság által a Vasút Európai Éve program részeként kidolgozott és példátlan ágazati együttműködés eredményeképp létrejött Connecting Europe Express (Európát Összekötő Expressz) idén ősszel átszeli a kontinenst. A különvonat valós időben mutatja be, hogy a vasút összekapcsolja az embereket és a gazdasági szereplőket, emellett kiemeli az uniós infrastruktúra-politika ezirányú törekvéseit. A különvonat Sopronban is megáll majd: a GYSEV Zrt. székhelyére szeptember 11-én gördül be a szerelvény.

A vonat útvonalát ma, az Európa Napon (május 9-e) jelentették be, amikor Európa a békét és az egységet, valamint az évek során kiépített szoros kulturális, gazdasági és fizikai kapcsolatokat ünnepli. A Connecting Europe Express rávilágít majd számos fizikai kapcsolódási lehetőségre. A vonat szeptember 2-án indul Lisszabonból és 26 ország több mint 40 városában áll meg. A vonat összekapcsolja az Európai Unió Tanácsának portugál, szlovén és francia elnökségét, így ennek okán október 7-én érkeznek Párizsba.
 

Az Európai Bizottság által a Vasút Európai Éve program részeként kidolgozott és példátlan ágazati együttműködés eredményeképp létrejött Connecting Europe Express (Európát Összekötő Expressz) idén ősszel átszeli a kontinenst. A különvonat valós időben mutatja be, hogy a vasút összekapcsolja az embereket és a gazdasági szereplőket, emellett kiemeli az uniós infrastruktúra-politika ezirányú törekvéseit. A különvonat Sopronban is megáll majd: a GYSEV Zrt. székhelyére szeptember 11-én gördül be a szerelvény.

A vonat útvonalát ma, az Európa Napon (május 9-e) jelentették be, amikor Európa a békét és az egységet, valamint az évek során kiépített szoros kulturális, gazdasági és fizikai kapcsolatokat ünnepli. A Connecting Europe Express rávilágít majd számos fizikai kapcsolódási lehetőségre. A vonat szeptember 2-án indul Lisszabonból és 26 ország több mint 40 városában áll meg. A vonat összekapcsolja az Európai Unió Tanácsának portugál, szlovén és francia elnökségét, így ennek okán október 7-én érkeznek Párizsba  .

Adina Vălean, az Európai Bizottság közlekedésért felelős biztosa elmondta: „A kontinensen áthaladva Lisszabontól Bukarestig és Berlintől Párizsig a Connecting Europe Express olyan útvonalakat fog követni, amelyek összekötnek minket - akár országokat, akár vállalkozásokat, akár embereket. Bár ez a vonat a csatlakozás szimbóluma, emlékeztetőül szolgál arra is, hogy még hosszú utat kell megtennünk és sok tennivalónk lesz, mire a vasút az európaiak által elsődlegesen választott közlekedési móddá válna. Üdvözöljék a Connecting Europe Express-t, ha megáll az Önökhöz közeli állomáson, és vegyenek részt az egész kontinensen zajló eseményekben.”

A projekt egyedülálló törekvés, amelyben részt vesz az Európai Bizottság, az Európai Vasúti és Infrastruktúra Vállalkozások Közössége (CER), európai vasútvállalatok, pályahálózat-működtetők és számos más partner uniós és helyi szinten.

Andreas Matthä, az Osztrák Szövetségi Vasutak vezérigazgatója és a CER elnöke hangsúlyozta: „A 26 európai országot átszelő Connecting Europe Express a bizonyítéka annak, mennyire fontos az Európai Vasúti Év. Köszönöm a CER valamennyi tagjának az ebben a kulcsfontosságú projektben az Európai Bizottsággal való részvételét. Az éghajlati célkitűzéseink elérése érdekében tovább kell erősítenünk a vasút szerepét azzal, hogy bővítjük a nemzetközi távolsági vasúti személyszállítási szolgáltatások körét, és az áruszállítást is következetesen át kell terelnünk a vasútra.”

A megállóhelyeken a helyi COVID-19 intézkedésekhez igazodó rendezvények mutatják be a közönségnek a vasút társadalmunkban betöltött kulcsszerepét, illetve azokat a kihívásokat, amelyekkel a vasútnak továbbra is meg kell küzdenie annak érdekében, hogy minél több utast és árut szállíthasson.

Háttérinformációk

Azzal, hogy felhívja a figyelmet az interoperabilitás hiányára az európai vasúthálózat egyes részein, a Connecting Europe Express ténylegesen három különböző vonatból fog állni, amelyek megfelelnek az Európában használt különböző nyomtávoknak. De a vonat tükrözni fogja a vasútvállalatok és a pályahálózat-működtetők közti nagyon jó együttműködést is.

 

A standard nyomtávon futó Connecting Europe Express hat személykocsival fog közlekedni. Két kocsiban mobil kiállítást rendeznek be azokról a technológiákról és újításokról, amelyek fokozzák a vasúttal történő utazás élményét, valamint arról is, hogy az EU miként támogatja az infrastrukturális projekteket. Egy konferencia, egy ülő, egy étkező és egy hálókocsi teszi teljessé a vonatot.

Külön vonat közlekedik majd az ibériai nyomtávon Portugáliában és Spanyolországban, egy harmadik pedig a balti nyomtávon Észtországban, Lettországban és Litvániában. Mindkét vonat az útvonal mentén találkozik majd a standard nyomtávú vonattal.

Öt konferenciát már visszaigazoltak, melyekre az útvonal mentén kerül sor - Lisszabonban, Bukarestben, Brdo-ban, Berlinben és Bettembourgban - ezek eszmecserére és vitára ösztönöznek majd az EU Fenntartható és Intelligens Mobilitási Stratégiájában felvázolt, a vasútra vonatkozó ambiciózus célokról és intézkedésekről. A konferenciák az EU infrastrukturális politikájára összpontosítanak majd, és kiemelik a Transzeurópai Közlekedési Hálózat (TEN-T) szerepét nemcsak Európa, hanem a közlekedés összekapcsolásában is.


 

Connecting Europe (CER) logo