EU kohéziós alap - Befektetés a jövőbe - Magyarország Kormánya, Európai Unió, Széchenyi 2020
Projekt száma: IKOP-3.2.0-15-2016-0006
Kedvezményezett neve: Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút Zrt.

A projekt a GYSEV üzemeltetésében lévő 18. számú Szombathely – Kőszeg vasútvonal korszerűsítésére irányult. A vonal Magyarország nyugati részén, az osztrák határ közelében található, jellegét tekintve szárnyvonal, a vasúti pálya egyvágányú, nem villamosított, vonatbefolyásolásra ki nem épített. A fejlesztési projekt előkészítést és megvalósítást tartalmazott. Az előkészítési szakasz első lépéseként elkészült a Megvalósíthatósági Tanulmány, amely meghatározta a projekt keretében megvalósítandó műszaki tartalmat, továbbá a megvalósítás hatásait. 2018-19-ben elkészültek az engedélyezési tervek, rendelkezésre állt a megvalósításhoz szükséges valamennyi engedély.

A kivitelezésre vonatkozó szerződést 2020. év végén kötöttük meg. A fejlesztési munkák keretében a kivitelező teljes vonalon elvégezte a vasúti pálya rekonstrukcióját. Elkészült a vasúti útátjárók felújítása, valamint kialakították a távközlési kapcsolatokhoz szükséges optikai hálózatot, így nem csak kényelmesebb, de biztonságosabb is lett a vasútvonal.

A leglátványosabb változások Kőszegen történtek: átalakították a vágányhálózatot, magasperon készült, emellett új peronbútorok, esőbeállók, korszerű LED-es térvilágítás, korszerű utastájékoztatás várja az utasokat. Az autóval érkezőknek P+R parkoló, a kerékpárosoknak fedett kerékpártároló áll rendelkezésére.
Különlegesség az ún. intermodális peron kialakítása: ennek lényege, hogy az autóbuszok közvetlenül a vasúti peron mellett tudnak megállni, így a lehető legkönnyebb az átszállási lehetőség. A kőszegi intermodális peronon a szükséges forgalomba helyezési engedély birtokában, 2022. június 23-án indult meg az autóbuszos forgalom.

A beruházás keretében megvalósult:

  • Kőszeg állomáson:
    • új közös peronos autóbuszos – vasúti átszállási lehetőség.
    • 100 m hosszú (sk+55 cm) magas peron;
    • új peronbútorok;
    • korszerű LED-es térvilágítás;
    • új vizuális utastájékoztató kijelzők és korszerű hangos utastájékoztatás;
    • vágányhálózat átalakítása;
    • P+R parkoló kialakítása,
    • 40 férőhelyes, fedett kerékpártároló létesítése;
  • 7 megállóhelyen (Kámon, Gencsapáti alsó és felső, Gyöngyösfalu, Lukácsháza alsó és Lukácsháza, valamint Kőszegfalva):
    • kényelmes (sk+55 cm) magas peronok;
    • új peronbútorok, esőbeállók;
    • korszerű LED-es térvilágítás;
    • új vizuális utastájékoztató kijelzők;
    • fedett kerékpártárolók;
    • megállóhelyi környezetrendezés;
  • A nyíltvonali szakaszon
    • vasúti pálya összehegesztése (hézagnélkülivé tétele);
    • a pálya korszerűsítése kapcsán szükséges útátjárók felújítása, átépítése;
    • távközlési optikai hálózat kialakítása.

A kivitelezési munkák 2022. tavaszára befejeződtek, a műszaki átadás-átvételi eljárás sikeres lezárását követően, a szükséges engedélyek 2022. szeptember 5-én kiadásra kerültek.

A GYSEV beruházás megvalósulásával, Kőszeg város közlekedési intermodális elképzeléseinek első – az utazóközönség számára átadott, mérföldköve. Kőszeg város jövőbeli tervei szerint a belvárosi - Liszt Ferenc utcai – buszvégállomás Kőszeg vasútállomás közvetlen szomszédságába kerül és az teljes intermodális csomópont a vasútállomás bővítésével valósulhat meg.

A projekt összköltsége 3 246 874 873.- Ft, a támogatás intenzitása 100%, a projekt az Európai Regionális Fejlesztési Alap támogatásával valósult meg.