Horizontal CEF logo

Megállapodás száma: INEA/CEF/TRAN/M2016/PSARFC07

A projekt időtartama: 2018. január 1. – 2021. szeptember 30.

A Kelet/kelet-mediterrán vasúti árufuvarozási folyosó (RFC OEM, RFC 7) nyolc országot köt össze egymással: Németország, Csehország, Ausztria, Szlovákia, Magyarország, Románia, Bulgária és Görögország, fő csomópontjai pedig a Wilhelmshaven/ Bremerhaven/ Hamburg/ Rostock–Drezda–Prága–Bécs/ Pozsony–Budapest–Vidin–Szófia–Thesszaloniki–Athén–Pátra, valamint a Budapest–Bukarest–Konstanca és Szófia–Plovdiv–Svilengrad tengelyen találhatók. A kontinens belsejét elhagyva a folyosó több tengeri kikötővárosba torkollik. Az RFC OEM operatív működését koordináló – a MÁV Zrt. által vezetett – Ügyvivő Testületet kilenc vasúti pályahálózat-működtető és egy kapacitás-elosztó szervezet alkotja.

Az intézkedés főbb céljai a következők:

  • A tranzit áruforgalom elősegítése az RFC OEM-en az akadályok eltávolításával és a vasúti rendszerek töredezettségéből fakadó hatások csökkentésével;
  • A meglévő, vagy új IT eszközök fejlesztésével az RFC OEM belső és külső szolgáltatásainak fejlesztése;
  • Az OEM RFC-t alkotó szervezeti egységek (Ügyvivő Testület Titkársága, Tanácsadó Csoport, Korridor egyablakos kapacitás-elosztás) és a releváns munkacsoportok működtetésének támogatása az OEM RFC tagjai közötti jobb együttműködés érdekében;
  • Az együttműködés megerősítése a külső érintettekkel, különösen egyéb RFC-kkel, az Orient/East-Med TEN-T törzshálózati folyosóval, továbbá, tekintettel az OEM RFC kiterjesztésére a kommunikációs eszközök fejlesztése.

Az intézkedés várható eredménye a vasúti árufuvarozási folyosó működése az RFC-rendelet és a piaci követelmények szerint:

  • A vasútvállalatok (ügyfelek) részére nyújtott RFC OEM szolgálgatások javítása;
  • Az RFC OEM által a tagjai részére nyújtott támogatás, különös tekintettel a szakértői csoportokra;
  • Stabil alapok megteremtése a pályahálózat-működtetők és pályakapacitás-elosztók és az érintett minisztériumok együttműködéséhez;
  • Az ügyfelek számára szemmel látható fejlődés biztosítása.

Főbb tevékenységek:

  • Akadályok eltávolítása (védőkocsik a magyar hálózaton, angol nyelvi képzés )
  • IT eszközök fejlesztése
  • Irányítás és project menedzsment
  • RFC-k hálózata és kommunikáció

Szerződő fél: Európai Klíma, Infrastruktúra és Környezet Ügynökség (European Climate, Infrastructure and Environment Executive Agency, CINEA)

A projekt költségvetése: 1 090 909 EUR, a projekt az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF) társfinanszírozásával valósul meg.

Projekt-koordinátor: Magyar Államvasutak Zártkörűen Működő Részvénytársaság (MÁV)

Kedvezményezett partnerek:

  • Compania Naţională de Căi Ferate (CFR) – székhelye: Románia
  • DB NETZ AG – székhelye: Németország
  • Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút Zártkörűen Működő Részvénytársaság (GYSEV) – székhelye: Magyarország
  • National Railway Infrastructure Company (NRIC) – székhelye: Bulgária
  • ÖBB Infrastruktur AG (ÖBB Infra) – székhelye: Ausztria
  • OSE (ΟΣΕ Α.Ε) – székhelye: Görögország
  • Správa železnic (SŽCZ) – székhelye: Cseh Köztársaság
  • Vasúti Pályakapacitás-elosztó Korlátolt Felelősségű Társaság (VPE) – székhelye: Magyarország
  • Železnice Slovenskej republiky, (ŽSR) – székhelye: Szlovákia
  • Görög Köztársaság Infrastruktúra és Közlekedési Minisztériuma (HMIT) – székhelye: Görögország

A folyosó célja, hogy megbízható, magas minőségű és versenyképes árufuvarozási szolgáltatásokat nyújtson ügyfeleinek a már több mint 9000 kilométeres útvonalán.