Sopron – Nyugat vontatási alállomás teljes korszerűsítésének megvalósítása


A projekt előzményei:

 

A Szombathely–Szentgotthárd vonal 2006-ban került a GYSEV Zrt. kezelésébe. Ez a tény tovább növelte a Sopron–Szombathely vonal jelentőségét, mivel így az Ebenfurt–Sopron–Szombathely–Szentgotthárd–Graz viszonylatban átmenő teherforgalom közlekedtetése könnyebbé válik.

 

A GYSEV Zrt. célja a Sopron–Szombathely–Szentgotthárd vasútvonalak korszerűsítésével, fejlesztésével valamint a személyszállítás szolgáltatási minőségének javításával a személy- és teherforgalom jelentős növelése ezen a szakaszon, összhangban az Európai Unió törekvésével, hogy a közúti személy- és teherfogalom egyre nagyobb mértékben a vasútra tevődjön át. Ennek alapvető feltétele a vasúti szolgáltatás jó színvonala, valamint a vasúti közlekedés biztonságának érzékelhető javítása.

 

A Győr–Sopron–Ebenfurti Vasút Zrt. a 90-es évektől kezdődően a MÁV Zrt.-től átvett vasútvonalakkal jelentősen növelte vasúthálózatának hosszát. A GYSEV és a Magyar Állam között 2010. december 30-án megkötött vagyonkezelési szerződés szerint a nyugat-magyarországi vasúti hálózat számos eleme a GYSEV Zrt. vagyonkezelésébe került.

 

Az átvett vonalak egy részén a GYSEV Zrt. jelentős fejlesztéseket tudott megvalósítani, beleértve a vonal villamosítását is (pl. Sopron–Szombathely–Szentgotthárd vasútvonal). E fejlesztések révén jelentős nőtt a forgalom (vonatszám), ami együtt jár az energia igény és energiafelhasználás növekedésével.

 

Miért szükséges a fejlesztés?

 

A soproni alállomás kiemelt jelentőségű, mivel súlyponti elhelyezkedése okán a Győr–Sopron, az ebenfurti vonal, a Sopron–Szombathely vonalak tekintetében is táppontként működik. A projekt által közvetlenül érintett terület a Sopronból kiinduló vonalak (8, 8a, 9, 15), így Győr–Moson–Sopron megye nyugati és Vas megye északi részei.

 

A GYSEV Zrt. tulajdonában lévő Sopron Nyugat transzformátor állomás biztosítja a 8, 9, 15 és az 508 sz. villamosított vonalak energia betáplálását. A beépített primer berendezések megfelelő üzembiztonságúak, mert azok cseréje már korábbi években megtörtént, de a szekunder berendezések elavultak elöregedtek. Így azok üzembiztonsága még a karbantartási és üzemelési költségek folyamatos növekedése mellett is romlik, ami nemcsak a vasút üzembiztonságát, hanem az együttműködő villamosenergia-rendszer üzembiztonságát is veszélyezteti.

 

A projekt céljai röviden összefoglalva

–        az utazási idő csökkentése

–        a szolgáltatás minőségének javítása (infrastruktúra, menetrendi kínálat, akadálymentesítés és egyéb kapcsolódó szolgáltatások)

–        az alágazatok közötti együttműködés megteremtése, a párhuzamosságok kiszűrése. (interoperabilitás feltételeinek biztosítása)

 

Specifikus célkitűzések

–        Az energiaellátási rendszerelemek élettartamának meghosszabbítása az üzembiztonság megteremtése érdekében,

–        Az energiaellátás kapacitásbővítése a vasúthálózat kihasználtságának növelése, a jövőbeni igények kielégítése érdekében,

–        Menetrend szerinti, stabil közlekedés fenntartása,

–        Költséghatékony működés, áru és személyszállítás a GYSEV hálózatán.

 

Költségvetés:

A projekt elszámolható költségei összesen: 1.450.000.000 FT

Támogatási intenzitás: 100%

Kedvezményezett:

Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút Zrt. (konzorciumvezető, 9400 Sopron, Mátyás király u. 19.)

Projekt száma:

KÖZOP-2.5.0-09-11-2013-0015

 

Közreműködő Szervezet:

Nemzeti Fejlesztési Minisztérium

Közlekedési Operatív Programokért Felelős Helyettes Államtitkárság

http://www.nfm.gov.hu/

 

 

<< vissza